Завідувач

Кураш Інга Сергіївна

Сторінка методиста
Корисні посилання
Спонсорська допомога
Анонс подій
Подій не заплановано
Пошук
Сторінка логопеда | Ігри та вправи для розвитку мовлення дітей раннього віку.
Ігри та вправи для розвитку мовлення дітей раннього віку.

Витоки здібностей та

                                                                            обдарованість дітей –

                                                                            на кінчиках їхніх пальців.

                                                                                     Василь Сухомлинський

Ігри та вправи для розвитку мовлення дітей раннього віку.

         У ранньому віці дуже активно відбувається мовленнєвий розвиток і формування основних рухових здібностей дітей. Тож саме в цей період необхідно приділити значну увагу розвитку рухових та інтелектуальних здібностей у їх взаємозв’язку.

         Вчені довели, що рівень розвитку мовлення дитини прямо залежить від сформованості тонких рухів пальців рук, які стимулюють дозрівання нервової системи й повноцінний інтелектуальний розвиток дитини. Як стверджував німецький філософ Іммануїл Кант, рука є головним мозком, який нібито вийшов на поверхню. Продовжуючи цю аналогію, можна зробити висновок, що саме дрібні м’язи руки подібні вищим відділам кори мозку, які забезпечують роботу думки і функції мовлення.

         Рівень сформованості дрібної моторики в багатьох випадках визначає і успішність формування мистецьких, музично-виконавчих, конструкційних і трудових умінь, розвитку початкових навичок письма тощо. Проте цей розвивальний потенціал може бути реалізований лише в тому разі, якщо рухи рук дитини будуть мати усвідомлений характер, стануть своєрідним знаряддям дитячої уяви.

Потенціал пальчикових ігор та вправ для розвитку дітей

         На основі методики з психомоторного розвитку дитини, розробленої болгарським психологом Василкою Мановою-Томовою, педагоги провели обстеження показників норми розвитку вміння руки та розвитку мовлення дітей раннього віку. Результати цього обстеження, а також спостереження за дітьми на початку навчального року засвідчили недостатній рівень сформованості дрібної моторики пальців рук дітей раннього віку та недостатній рівень сформованості мовлення дітей.

         Працюючи над розв’язанням цієї проблеми, педагоги знайшли унікальний засіб для розвитку дрібної моторики та одночасного розвитку мовлення в їх поєднанні та взаємозв’язку. Це пальчикові вправи та ігри. Пальчикові ігри являю являють собою віршовані рядки, які потрібно ілюструвати за допомогою ритмічних рухів рук, зокрема пальчиків. Це дуже захопливе, веселе і, головне, розвивальне заняття. Техніка виконання пальчикових ігор дуже проста, рухи нескладні. Однак саме вони знімають напруження рук, сприяють розслабленню м’язів усього тіла. Тексти віршиків для пальчикових ігор потрібно добирати такі, які містять цікаву інформацію про навколишній світ, явища природи, предмети, тварин, людей, їхню діяльність.

         Пальчикові ігри для дітей існували в різні часи, у різних народів, їхня історія налічує чимало цікавих сторінок. Наприклад, у Китаї особливого поширення набули вправи з кульками – кам’яними або металевими. Постійні заняття з ними сприяють поліпшенню пам’яті, діяльності серцево-судинної і травної систем, знімають напруження, розвивають координацію, спритність і силу рук.

         Під час роботи педагоги помітили закономірність: що еластичнішими є кисті рук, то ліпше працюють дитячі пальчики, то швидше дитина оволодіває мовленням. Рухи рук, а саме вправи для пальців, є хорошим стимулом не лише для своєчасного виникнення мовлення, тобто на другому році життя, ф й подальшого його вдосконалення. У процесі рухової активності під час пальчикових ігор розширюється словниковий запас, діти вчаться доцільно вживати слова у мовленні, у них поліпшується вимова «важких звуків».

         Під час пальчикових ігор діти, повторюючи рухи дорослих, активізують дрібну моторику рук. У такий спосіб формується жвавість, уміння керувати своїми рухами, концентрувати увагу на одному виді діяльності. Ці вправи допомагають не лише формувати тонкі рухи пальців, ф й сприяють розвитку зорової та слухової уваги. Завдяки їм дитина отримує численні сенсорні враження, у неї розвивається уважність та здатність концентруватися.

         Ще однією важливою особливістю пальчикових ігор є те, що вони дають змогу скоординувати роботу правої і лівої півкуль головного мозку, тобто спричиняють їх синхронну й злагоджену взаємодію. Ці ігри сприяють утворенню своєрідного «мосту» між півкулями мозку, тим самим розвиваючи й уяву дитини (за яку відповідає права півкуля), і її словесний опис (робота лівої півкулі). Якщо цей «міст» міцний, то й нервові імпульси виникають частіше, розумові процеси активізуються, розвиваються увага малюка, його здібності.

         Послідовність розучування пальчикових ігор з дітьми

1.Спочатку дорослий сам показує гру дитині

2.Дорослий показує гру, маніпулюючи пальцями і рукою дитини

3.Дитина і дорослий виконують рухи одночасно, а дорослий при цьому промовляє текст

4.Дитина виконує рухи з допомогою дорослого. Текст промовляє дорослий

5.Дитина самостійно виконує рухи та промовляє текст, а дорослий підказує і допомагає

Методика використання пальчикових ігор та вправ у щоденній роботі з дітьми.

Пальчикові вправи та ігри потрібно проводити з дітьми щоденно протягом дня: на заняттях, під час індивідуальної та групової роботи, перед обідом після прогулянки, після денного сну тощо. Добирати їх відповідно до теми тижня (дня), враховуючи вік дітей та рівень їхньої підготовки. Скажімо, малюкам ще складно промовляти текст, вони виконують рухи разом з вихователем або з його допомогою. Діти двох-трьох років добре сприймають пальчикові ігри, які необхідно виконувати однією рукою. Трирічні малюки вже здатні освоїти ігри, які необхідно виконувати обома руками. Найбільше дітям подобаються пальчиків ігри зі співом, де тексти можна наспівувати на будь-яку мелодію. Використовуємо також пальчикові картинки (фігури), інсценівки, загадки, вірші, міні-вистави пальчикового театру, спонукаємо дітей до самостійної творчості. Синтез руху, мовлення й музики викликає радість у дітей та дає змогу зробити кожне заняття ефективним.

Спочатку потрібно застосовувати найпростіші вправи для ознайомлення дітей з пальчиками, їхніми назвами та призначенням. Поступово ускладнювати дітям завдання. Залежно від складності виконання потрібно виокремлювати такі різновиди пальчикових вправ,як:

вправи, які необхідно виконувати одним пальчиком або всією долонькою, - це досить прості вправи, побудовані на виконанні лише однієї команди; діти діють «за зразком», тобто спостерігають за показом дорослого і повторюють його дії;

вправи, які потребують більшої диференціації рухів та навчають дій з усіма пальчиками по черзі – діти набувають навичок послідовного стискання та роз тискання пальців; виявляють здатність переключатися з одного руху на інший; запам’ятовують супроводжувальний текст та усвідомлюють його зміст;

вправи, які необхідно виконувати обома руками – рухи пальчиків стають усвідомленішими; удосконалюється й розвивається координація рухів обома руками.

Під час проведення ігор вихователь повинен виразно вимовляти тексти пальчикових ігор: підвищуючи, то понижуючи голос, роблячи паузи, наголошуючи на окремих словах; рухи виконувати синхронно з текстом або в паузах. Для деяких ігор надягати на пальчики паперові ковпачки, рукавичку чи малює на подушечках пальців очі й ротик.

На заняттях, граючись з дітьми, намагатися робити так, щоб діти не лише створювали й відтворювали за допомогою рухів рук ті чи ті образи, а й емоційно вживалися в них.

Прийоми для розвитку кисті, пальців та м’язів руки

Починаючи з дворвчного віку, навчаємо дітей прийомів самомасажу кистей рук і пальців. Пальці тісно пов’язані з внутрішніми органами й особливо з головним мозком, тому їх розвиток і зміцнення позитивно впливають на загальний стан організму. Залежно від темпу проведення проводимо масаж у швидкому, середньому, повільному темпі. Основні масажні прийоми, які використовуємо у пальчикових іграх, прогладжування, розтирання, вібрація, поплескування. Супроводжуємо самомасаж віршованими рядками дотепного змісту, що викликає в дітей позитивні емоції та поліпшує настрій.

Загальновідомо, що на пальцях і кисті руки містяться чимало акупунктурних точок. Масаж цих точок поліпшує пам'ять, розумові здібності, розвиває силу і спритність рук, координацію рухів, поліпшує діяльність серцево-судинної і травної систем, підтримує життєвий тонус.

Розвивати м’язи руки, рухливість пальців не лише завдяки спеціальним вправам та іграм, а й під час інших видів діяльності, зокрема малювання. Використовувати в роботі з дітьми малювання пальчиками і долонею. Під час цього виду діяльності діти безпосередньо ознайомлюються з фарбою, її властивостями, відчувають, що вони малюють. Такі заняття привчають дітей до охайності, сприяють вихованню естетичного смаку. Психотерапевти стверджують, що таке малювання демонструє внутрішній стан дитини. Доторкання до фарб, їх розмазування на папері дає дитині змогу повніше включитися у процес творчості, залучає внутрішні резерви організму. Малюкам дуже подобається робити відбитки долоньок, малювати одним, двома, трьома пальчиками водночас, зображувати хвилі, ягідки, візерунки тощо.

Версія для слабо- зорих